Article de Santi Balcells Sendra, responsable de la UGT-Serveis Públics – Privada i concertada – de les Terres de Lleida
Des d’UGT-SP Educació Terres de Lleida creiem que és molt bona notícia que el Govern de la Generalitat de Catalunya es plantegi que el proper curs 2022-23 sigui gratuït pels infants de 2 anys a les llars d’infants i que en els propers cursos es vagi implantant la gratuïtat pels infants de 0 i 1 any. Aquesta va ser una de les promeses del president de la Generalitat, el molt honorable Sr. Pere Aragonès, en el seu primer debat de política general al Parlament durant el mes de setembre d’enguany.
Ja comença a ser hora que es dignifiqui el treball de les treballadores i treballadors de les llars d’infants. Cal sortir d’una vegada dels estereotips i evitar pensar el seu treball només es limita a ser assistencial, i valorar tot el treball educatiu que estan fent. Evidentment, hi ha una feina de cobrir les necessitats bàsiques com menjar, d’higiene… però també es treballen hàbits, experimentació sensorial, el ritme a través de la música, tallers d’estimulació, sortides a la natura, festes tradicionals… D’aquí que quan un alumne arriba a P3, i ha passat per una llar d’infants, es nota que hi ha hagut un treball que facilita els nous aprenentatges.
Des d’UGT-SP Educació Terres de Lleida apostem perquè aquesta gratuïtat també serveixi per millorar les condicions laborals de les treballadores d’aquest sector, on hi predominen jornades de treball llargues, sous precaris de mileurista i contractes temporals.
La gratuïtat és una mesura que pot afavorir també l’augment de la natalitat. Els índex de naixements són molt baixos, per no dir dramàtics. Les famílies, moltes d’elles amb sous mileuristes i havent de pagar uns 300 euros per portar el fill a una llar d’infants, s’ho pensen dues vegades abans de tenir-ne un. I sort n’hi ha dels padrins que fan la funció de llars d’infants quan les penúries econòmiques dels fills no permeten portar-los-hi.
Aquesta mesura també pot suposar una millora de la qualitat educativa de les nostres filles i fills. La incorporació més aviat a les aules i de més quantitat d’alumnat (pel fet de ser gratuït), permetria assolir uns objectius comuns (caldria que el Departament d’Educació els definís com ho ha fet en les altres etapes educatives). I al mateix temps, diagnosticar i fer un treball amb les nenes i nens que presenten necessitats educatives especials.
Per últim afegir que des d’UGT-SP Educació Terres de Lleida apostem perquè es faci realitat aquesta promesa el proper curs i que la gratuïtat sigui per a totes les llars d’infants: les públiques, les municipals, les privades i les integrades dins d’un col·legi concertat; és a dir, totes!